Camelia Tătărău, manager HASHERA: “Pasiunea pentru ceea ce faci îți oferă garanția succesului”

1159

Dacă faci ce îți place, cu siguranță vei avea o carieră strălucită – consideră Camelia Tătărău, managerul companiei de resurse umane HASHERA. Ea îi încurajează pe tineri să fie curioși, pentru a avea doar de câștigat, iar seniorilor care nu sunt mulțumiți cu traseul lor profesional le amintește că niciodată nu este prea târziu.
Am stat de vorbă cu experta în resurse umane despre serviciile solicitate cel mai des în pandemie, despre cât de mult sunt interesați angajatorii să apeleze la o firmă de specialitate, dar și despre importanța unui consilier în carieră și ce anume trebuie să stea la baza alegerii unui drum profesional.

vreaulocdemunca.ro: Către ce domenii ar fi bine să se îndrepte tinerii astăzi?
Camelia Tătărău
: Primul lucru pe care îl recomand tinerilor este să aleagă domeniile unde talentele, pasiunile și valorile lor se întâlnesc. Pe acest drum, cu siguranță provocările vor părea mai interesante, munca depusă va avea sens și satisfacția va fi pe măsură. Este calea pe care dezvoltându-se se vor îndrepta spre performanță și o viață împlinită.
Iar dacă următoarea întrebare este cum fac tinerii să afle meseria care li se potrivește cel mai bine, le recomand să apeleze cu încredere la specialiștii care oferă consiliere vocațională. Totodată, există și chestionare de evaluare a personalității, abilităților și intereselor ocupaționale care pot oferi informații valoroase pentru a face o alegere bună pe termen lung.

Cât de important este să faci ce îți place? Poți străluci și fără să faci ce-ți place?
Cred că este cea mai bună alegere să faci ceea ce îți place, ce te atrage natural și îți dă energie. Cred că este aproape imposibil să strălucești dacă nu faci ceea ce îți place. Probabil există și excepții, dar în general pasiunea pentru ceea ce faci oferă garanția succesului. Acest lucru este confirmat și de cei care au modelat succesul pentru a înțelege care este cea mai sănătoasă și eficientă cale de a-ți construi cariera.

Ce ați recomanda unui tânăr care vrea o carieră strălucită?
Să fie curios, astfel încât experimentând să se cunoască cât mai bine și să devină conștient de lucrurile care îi plac, de talentele sale, de frumusețea și importanța interacțiunii cu ceilalți.

Dar unei persoane care își dă seama, după zeci de ani de carieră într-un domeniu, că nu-i mai place ce face?
Cred că niciodată nu e târziu să facem ceea ce ne place, chiar dacă uneori suntem nevoiți, pentru început, să facem anumite compromisuri. A face ceea ce ne place vine ca urmare a faptului că suntem conectați cu nevoile noastre, că ne cunoaștem cu adevărat și că ne urmăm chemarea.
Principalul dezavantaj atunci când schimbi domeniul după ani de carieră este că pentru o perioadă există riscul să scadă veniturile, persoana renunțând la un domeniu unde poate era deja plătit la nivel de expert (având acest statut) și trecând spre un domeniu unde este plătit ca un junior. Pot exista două abordări. Prima este să rămână expert în domeniul unde deja activează și în paralel să pună bazele experienței în domeniul visat, prin voluntariat sau internship, lucru care presupune un efort mai mare în timpul liber. A doua abordare este să renunțe la locul de muncă și se dedice complet domeniului visat, dar asta este posibil doar dacă persoana dispune de resurse financiare pentru o viață decentă pană când va fi plătit din nou ca un expert.

Pensionarea poate veni, uneori, la pachet cu depresia. Ce ar trebui să fie făcut în acest caz, de fostul angajator/angajat? Există și pentru acest segment servicii oferite companiilor? În ce măsură considerați că ar fi acestea utile?
Cred că acest subiect este foarte puțin abordat de companii, este mai mult preocuparea angajaților care se apropie de pensie și a familiilor acestora.
Legat de ceea ce ar putea face companiile, în primul rând ar putea exprima aprecierea și recunoștința pentru contribuția persoanei care tocmai se pensionează. Cu certitudine un astfel de gest ar da un tonus foarte bun persoanei care urmează să se pensioneze. Bineînțeles, pot fi și alte servicii pe care le pot oferi, cum ar fi câteva ore de consiliere psihologică pentru a sprijini persoana în orientarea persoanei pentru noua etapă de viață, astfel încât să se simtă în continuare utilă, valoroasă și să se bucure de viață.
Legat de ceea ce poate face persoana care urmează să se pensioneze, cred că cel mai important este să își dedice un timp de reflecție pentru a analiza dacă perioada care vine dorește să o dedice realizării viselor amânate din cauza serviciului sau să o dedice familiei, în ideea de a petrece mai mult timp cu cei dragi, poate chiar creșterii nepoților. Bineînțeles, cele două variante pot conviețui, dar asta înseamnă un bun management al timpului personal. Orice decizie va lua, cred că este important ca persoana să rămână conectată la propriile vise și plăceri, ceea ce va duce la un sentiment de încredere și mulțumire.

În pandemie ce servicii v-au fost cel mai des solicitate?
În pandemie au fost solicitate două tipuri diferite de servicii, în funcție de evoluția business-ului. Pentru cei care au resimțit o scădere puternică și au fost nevoiți să adapteze modelul de business au fost solicitate servicii precum consultanță privind adaptarea resurselor umane la noile cerințe de business (mă refer aici atât la numărul de angajați, cât și la competențele potrivite) și consultanță legată de comunicarea către angajați privind restructurarea posturilor.
Pentru cei care au avut o bună dezvoltare pe timp de pandemie au fost solicitate servicii precum acțiuni menite să stimuleze starea de bine a angajaților împreună, chiar dacă lucrau de acasă. În acest sens am derulat workshopuri de dezvoltare personală pentru lideri. Am dezvoltat programul “Leadership in action”, care a fost foarte bine apreciat și s-a derulat pe durata a câteva săptămâni, în online. De asemenea, am desfășurat și workshopuri de dezvoltare personală pentru angajați, care adresau diverse subiecte de interes în pandemie – de exemplu reziliență, optimism, autoreglare emoțională.
Am derulat și acțiuni menite să optimizeze comunicarea și calitatea interacțiunilor dintre angajați, cum ar fi diagnoze organizaționale, workshopuri de creștere a coeziunii între membrii echipei, definire proceduri de lucru.
Am primit și solicitări individuale pentru consiliere vocațională. Mulți angajați au considerat perioada de carantină ca un moment bun să se reconecteze la nevoile lor reale, să înțeleagă mai bine opțiunile de carieră și să construiască un plan de acțiune pentru a se îndrepta în direcția aleasă.

Din ce domenii de activitate au venit cele mai multe solicitări?
Domeniile au fost: proiectare și consultanță în energie și infrastructură, transporturi, logistică, dezvoltatori imobiliari, echipamente protecție, retail și altele.

Cât de interesați sunt angajatorii să apeleze la firme specializate în servicii de consultanță în domeniul resurselor umane?
În mare parte, angajatorii devin interesați de astfel de servicii în momentul în care dimensiunea companiei și gradul de dezvoltare nu mai permit continuarea activității fără profesionalizarea proceselor de resurse umane. Angajatorii ajung într-un impas, resimt lipsa de eficiență și demotivarea în rândul angajaților sau conștientizează că sunt necesare acțiuni pentru o mai bună gestionare a resurselor existente. Uneori soluțiile pot fi simple și ușor de implementat, mai ales dacă angajatorul acționează proactiv, anticipând această nevoie. Lucrurile devin complicate atunci când demotivarea angajaților este la cote mari.

Cum vă găsesc cei care vor să apeleze la Hashera?
Suntem ușor de găsit. Siteul nostru este www.hashera.ro, ni se poate  scrie direct pe site, sau la adresa camelia@hashera.ro sau pe Linekdin. Răspundem imediat solicitărilor.

CARTE DE VIZITĂ HASHERA
Compania Hashera oferă servicii complete de resurse umane, fiind un partener de lungă durată pentru firmele care pun accent pe resursa umană și doresc dezvoltarea și adaptarea ei continuă. Activitățile de resurse umane ale companiei au în centrul lor oamenii și binele lor, așa că angajații Hashera au devenit specialiști în a găsi soluții dedicate pentru fiecare. Soluțiile propuse au la bază cunoștințele și experiența din zona de resurse umane, studii de neuroștiințe și psihologie pozitivă.

Camelia Tătărău, în câteva cuvinte
Mangerul HASHERA, Camelia Tătărău, este psiholog, cu o experiența de peste 13 ani în domeniul resurselor umane, atât în plan local, cât și internațional. Cunoștințele de psihologie au reprezentat mereu un avantaj în înțelegerea profundă a situațiilor cu care s-a confruntat și în identificarea soluțiilor eficiente.

(Felicia Niculae)

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here